В 2021році з’явилася нова спеціальність — архітектор інтернету речей. Мова йде про побутові пристрої, підключені до інтернету, наприклад, холодильники, як можуть самі замовляти їжу, чи кросівки з wi-fi. У світі цей напрямок стрімко розвивається, і люди бізнесу намагаються інтегрувати його можливості у свої проекти. Роблять це архітектори віртуальної реальності. Наш університет не готує архітекторів віртуальної реальності. Але що стосується архітекторів традиційних, до підготовки таких спеціалістів в університеті змінився підхід. Архітектор нового покоління вчиться з врахуванням перспективи. Він в своїх проектах передбачає і кімнату для робота, і для обслуговуючого персоналу сім’ї. Такі нові тенденції. І, наші спеціалісти, повинні відпрацювати різні варіанти. До фантастичних.
На сьогоднішній день ми кажемо еко-будинок, розумний будинок, де начинка йде всілякими сучасними різноманітними приладами. Над такими проектами вже працюють в Україні, і наші випускники в тому числі. Розроблено нове планування кімнат, і там вже передбачено кімнату для роботів. Але на все є попит. Якщо в Японії чи Китаї, які йдуть швидше по цьому шляху, експериментально вже будують такі проекти. То у нас – поки це перспектива. Не знаю, на скільки далека. Наш світ розвивається такими стрімкими темпами, що може це стане реальністю завтра. І коли ми кажемо – штучний інтелект, то наші інженери теж вже вчаться створювати цей штучний інтелект. Навіть не створювати, а мають його матеріалізувати, сконструювати. Тому для університету актуально на сьогоднішній день поява такої нової професії, як штучний інтелект. Попит на ці професії вже є. Хоча у нас не має спеціалізації роботизація. Наші спеціалісти не мають вузького профілю. Студенти отримують ґрунтовні знанні, як архітектори чи інженери. На першому місці, математика і фізика. Що стосується творчості архітектора, то там – живопис, рисунок, креслення. Така підготовка потрібна і на новітні спеціальності. Спеціаліст повинен мати уяву.
Я хочу додати, творчі люди – це особливі люди. Якщо є задатки, завдання наше розвивати їх, щоб талант розквітав, потенціал розкрився. Ви підійдіть на перший курс архітектури і будівельного факультету, а потім на п’ятий. І побачите, як людина розвивається в зростає. Як змінюється світогляд, підхід. А щоб стати студентом найкраще освіжити знання на підготовчих курсах.
З новітніх спеціальностей спеціальних підготовчих курсів в університеті не має. Курси підготовки базові. Тому що без фундаменту в Університеті важко вчитися. Зате, коли вивчися, роботу знайти легко. Ми даємо архітекторам ґрунтовні знання, а буде попит на штучний інтелект, на роботизацію, буде розвиватися цей напрямок, нашим спеціалістам знань вистачить, щоб працювати в цьому напрямку. Основи закладені.
Я дивився, Австралія, Південна Америка, де розробляють величезні котловани, видобуваючи руду. І там 60-ти тонними вантажівками управляють роботи. У нас в кар’єрах поки що люди працюють. Але на часі, що в забруднених місцях, на роботах, пов’язаних з радіацією, наприклад, нагляд на атомних станціях, будуть використовувати роботів. І зараз вони розробляються. Це перспектива. А поки що в університеті ми даємо базові знання, щоб людина могла працювати і сьогодні, і змогла –завтра. Нехай фантазують! Маючи базові знання, в житті завжди знайдеш місце і в сьогоднішніх, реаліях, і в завтрашніх! Як тут не згадати давньокитайського мислителя Конфуція : «Якщо ваш план — на рік, садіть рис. Якщо ваш план — на десятиліття, садіть дерева. Якщо ваш план — на все життя, вчіть дітей». Ми вчимо!
П.М. Куліков
ректор Київського національного університету
будівництва і архітектури