Кафедра здійснює підготовку здобувачів вищої освіти на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях за спеціальностями 133 «Галузеве машинобудування» (освітня програма «Галузеве машинобудування») та 131 «Прикладна механіка» (освітні програми: «Інженерія логістичних систем», «Інженерна механіка», «Інжиніринг та обладнання зварювального виробництва») і є випусковою кафедрою за цими спеціальностями.
Водночас на кафедрі викладаються дисципліни і для здобувачів інших спеціальностей університету.
Під керівництвом провідних науково-педагогічних працівників кафедри проводяться наукові дослідження здобувачами вищої освіти на третьому освітньо-науковому рівні (доктора філософії) за спеціальністю 133 «Галузеве машинобудування» (освітньо-наукова програма «Галузеве машинобудування»).
З часу створення кафедри її очолювали: заслужений діяч науки і техніки України, лауреат Державної премії України, член-кореспондент НАН України, доктор технічних наук, професор Ю. О. Вєтров (1953–1983); заслужений діяч науки і техніки України, лауреат Державної премії України, дійсний член Української академії наук, доктор технічних наук, професор В. Л. Баладінський (1983–2004); лауреат Державної премії України, дійсний член Академії будівництва України, кандидат технічних наук, професор Л. Є. Пелевін (2004–2021).
На сьогодні в.о. завідувача кафедри є лауреат премії Президента України для молодих вчених, кандидат технічних наук, доцент Рашківський Володимир Павлович. Автором опубліковано понад 50 наукових і методичних праць, серед яких 4 підручники та навчальних посібники, більше 20 патентів на винаходи і корисні моделі України.
тел.: (044) 245-42-17, внутр. 1-53, кімната 216
rashkivskyi.vp@knuba.edu.ua
Історія кафедри
Кафедра будівельних машин як підрозділ Київського інженерно-будівельного інституту була створена у 1953 році. Невеликий колектив кафедри (4 викладача) на чолі з доцентом Ю. О. Вєтровим крім педагогічної праці розгорнув наукову діяльність, спрямовану на створення будівельних та дорожніх машин і обладнання. Перші досягнення, що лягли в основу наукової школи, сприяли важливим удосконаленням робочих органів землерийних машин, що були втілені в реальні конструкції вже в 50–60-х роках. У 1962 році при кафедрі було створено лабораторію нових землерийних машин, де науковці та студентська молодь мали можливість втілювати власні технічні розробки у дрібне та серійне виробництво. Співробітники кафедри працювали на будівництві БАМу, на ділянці траси, відведеній Україні, у зимові місяці 1974–1976 роках. Комплексні роботи з модернізації машин дали змогу заощадити тільки протягом 1976 року більше $ 1 млн., а уряду повністю відмовитися від закупівлі за кордоном робочих органів розпушувачів та екскаваторів. На прохання державного комітету з науки та техніки фахівцями кафедри було виконано великий обсяг наукових та конструкторських розробок із створення машин для підводних робіт з добування руд корисних копалин на шельфах Чорного та Балтійського морів та в регіоні Кларіон-Кліппертон (Тихий океан). Паралельно виконувались дослідження з руйнування льоду Льодового океану гребними гвинтами атомних криголамів типу «Арктика» з метою покращення загальних ходових якостей криголаму. Велика кількість стендів та пристроїв, розроблених лабораторією, використовується і сьогодні у педагогічній роботі кафедри. Справу Ю. О. Вєтрова гідно продовжив заслужений діяч науки і техніки України, академік В. Л. Баладінський. Під його керівництвом колектив кафедри освоює нові педагогічні та наукові напрями роботи. Лабораторія нових землерийних машин переростає в науково-дослідний інститут будівельної, дорожньої та інженерної техніки (НДІ БДІТ, 1993), з’являється п’ять навчальних лабораторій, у тому числі обчислювальної техніки, покращується полігон будівельно-дорожніх машин, створюються науково-виробничі об’єднання. Зміцнюються міжнародні наукові зв’язки кафедри, утворюється міжнародна асоціація землерийних робіт на чолі з професором В. Л. Баладінським. Забезпечення набутих досягнень та розвиток нових напрямів роботи, зокрема оновлення лабораторного обладнання навчальних аудиторій і проведення наукової діяльності в напрямку підвищення надійності та довговічності будівельних машин з гідроприводами та їхніх вузлів, проводив лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки, професор Л. Є. Пелевін. З 1 вересня 2021 року в.о. завідувача кафедри стає лауреат премії Президента України для молодих вчених, кандидат технічних наук, доцент В. П. Рашківський.