Враховуючи особливості сьогодення, онлайн-заняття стають переважною формою навчання. Викладачами кафедри будівельних матеріалів Київського національного університету будівництва і архітектури накопичено достатній досвід організації навчального процесу з використанням платформи Microsoft Teams для онлайн-комунікацій як у формі лекцій, практичних та лабораторних занять, так й поточного і підсумкового контролю для студентів різних спеціальностей та факультетів, в тому числі будівельно-технологічного факультету.
Використання інтерактивних форм онлайн-навчання – презентацій, відео-роликів, демонстрацій екрану, перегляд запису заняття – сприяє ефективності і зручності засвоєння знань студентами. Позитивним також є можливість швидкої взаємодії студента з викладачем за допомогою чату, електронної пошти, аудіо- чи відео-зв‘язку, або у форумі групи з колективним обговоренням питань. Слід також відзначити зручний доступ студентів до необхідної навчально-методичної літератури та файлів з рекомендаціями щодо виконання робіт. Використання дистанційних технологій зв’язку сприяє організації індивідуального підходу до кожного студента, якому викладач може оперативно надати консультацію.
Проведення правильно організованих онлайн-тестів для атестації студентів виключає можливість суб’єктивної оцінки знань. Досвід поточного дистанційного контролю знань під час захисту практичних і лабораторних робіт з дисциплін, які викладаються на кафедрі будівельних матеріалів, а також індивідуальних робіт свідчить про доцільність проведення опитування або захисту з увімкненою відеокамерою у присутності всієї академгрупи, що значно підвищує відповідальність і самооцінку студентів. Підготовка студентами презентацій по темам індивідуальних робіт підвищує рівень засвоєння матеріалу. Існує також досвід проведення підсумкового онлайн-контролю (іспиту) при візуальному контакті у формі співбесіди, яка охоплює широке коло питань і дозволяє викладачеві обґрунтовано оцінювати знання.
Також слід зазначити, що онлайн-навчання та викладання викликає певні складнощі у зв’язку з необхідністю засвоєння прийомів користування платформою для електронної комунікації. Крім того, для підготовки до кожного виду занять викладачу треба приділити значний час та увагу на створення змістовного ілюстративного матеріалу з урахуванням більш високого темпу подачі інформації у порівнянні з аудиторним навчанням. Не менш важливим є питання технічного забезпечення процесу навчання – наявність технічних засобів (смартфонів, ноутбуків), налаштування програм та обладнання, стабільність роботи інтернет-мережі. Додатковим недоліком є відсутність безпосереднього контакту студента з викладачем та іншими студентами, що ускладнює мотивацію, відповідальність і впевненість студента та знижує загальний рівень комунікабельності в групі. Разом з тим, опанування методів онлайн-викладання та навчання є необхідним на цей час для організації безперервного та ефективного навчального процесу.
Доцент кафедри будівельних матеріалів Кочевих М.О.