Сьогодні ми живемо в часи широкого розвитку інформаційних технологій, в тому числі в навчальному процесі. Останнім часом активно розробляються і впроваджуються в учбовий процес так звані «віртуальні» лабораторні роботи. Більшість з них являють собою маленькі кліпи або навіть ігри, що знаходяться в русі «кліпового» мислення, притаманного частині нинішньої молоді, для якої гаджет є невід’ємною і незамінною частиною життя. Такі роботи і сприймаються, часто-густо, як розваги і переходять по поверхні свідомості, не проникаючого глибоко в неї і не залишаючись в ній.

Альтернативою такому способу надання освіти є проведення лабораторних робіт на діючому обладнанні. Цьому напрямку сприяє бурхливий розвиток вимірювальної техніки, її мініатюризація, розширення можливостей акумулювання вимірювальної інформації і велика швидкість її обробки. Такий перебіг подій дозволяє провести великий обсяг вимірювань на діючому обладнанні, не перешкоджаючи технологічним процесам на об’єкті і не вимагають улаштування спеціальних вимірювальних установок, для створення яких необхідні були раніше спеціальні проекти, дозволи та інше.

Кафедра теплотехніки стала на такий шлях. Вже два роки кафедра проводить лабораторні роботи з дисципліни «Теплогенеруючі установки» на опалювальних котельнях «Київтеплоенерго» та Дарницькій ТЕЦ. Для проведення робіт використовуються як штатні  прилади котелень (витратоміри природного газу, витратоміри теплоти на виході котельні, манометри, термометри), так і  кафедральні вимірювальні прилади. Тепловізери дозволяють оцінити якість теплової ізоляції обладнання. Пірометри показують температуру  в топці котлів.  Газоаналізатори дають змогу визначити склад продуктів згорання, їх кількість і температуру. Всі ці вимірювання проводяться на будь-якому обладнанні і без його зупинки. Під час проведення вимірювань студент більше розуміє сутність процесів, що протікають в теплогенеруючому обладнанні, а оброблення зібраних вимірювальних матеріалів дозволяє глибше розуміти зв’язок між елементами теплогенеруючого обладнання  і зв’язок останнього з тепловими мережами.

Узагальнення та аналіз отриманого досвіду дасть змогу впровадити такий вид лабораторних робіт на інші дисципліни, що викладаються на кафедрі. Робота в цьому напрямку активно ведеться.

 

Доцент кафедри теплотехніки Павло ГЛАМАЗДІН